Cemal Süreya- Sevda Sözleri/On Üç Günün Mektupları

Edebiyatımızda İkinci Yeni akımının en önemli temsilcilerinden şair Cemal Süreya. Kaybettiği bir iddia sonrası soy isminden bir "y" harfi kaybetmiştir. Asıl adı Cemalattin Seber olup Zaza'dır.

Sevda Sözleri

Kullandığı sade Türkçe'den dolayı en çok sevdiğim şairlerden biri olan Cemal Süreya'nın tüm şiirleri şiir kitaplarının birinin ismi altında toplanmış: Sevda Sözleri. Aşağıda paylaşacağım birçok mısraya #şiirsokakta etiketiyle daha önce karşılaşmış olabilirsiniz, çünkü sokaklarımızda şiirlerini pek sever oldu.


Firavun'un ekinlerini yöneten Yusuf da
Arkadan yırtılmış gömleğiyle
Kanatları dökülmüş kuşa benzerdi.

SİZİN HİÇ BABANIZ ÖLDÜ MÜ?

Seni bir kere öpsem ikinin hatırı kalıyordu
İki kere öpeyim desem üçün boynu bükük


ŞU DA  VAR
Bir de sen koynumda yatıyorsun
Güzelsin güzelliğin mutlak amenna
Kızlığın masanın üstünde
Kocana saklıyorsun

Oysa koca da ne benim kollarım var
Soy bir portakal yedir bana dilim dilim
Ben Uzunminareliyimdir doğma büyüme
Ne yapıp yapıp denizi görmek isterim

SAYIM

Sayın Tanrıya kalırsa seninle yatmak günah, daha neler


Evet, gün geliyor bıkıyorum senden
Ama İstanbul'dan bıkmak gibi bir şey bu

CAMDAN

Gözleri göz değil gözistan


Aşktın sen kokundan bildim seni
...
Aşktın sen gidişinden bildim seni
...
Belki de biraz geç rastladım sana
Ama her şey geç gelmiyor mu yurdumuza
1929 buhranı bile geç gelmemiş miydi
Eksikliğe mi alışmışız mutsuzluğa mı yoksa
...
Kaç gündür adını düşünüyorum
Ne demiş uçurumda açan çiçek
Yurdumsun ey uçurum

ÜSTÜ KALSIN

Şimdiye dek düşünmediyseniz
Bakmayın içinde ne var,
Küçük bir kitaptır yaşamak
Elinde tutmaya yarar.


1994 ELİYLE, 
SAMANYOLU'NA
Yaşadım, Tanrım,
Yarım ve uluorta,
Bir dahaki hayatta,
Varsa öyle bir hayat,
Şiir yazar mıydım,
Bilmiyorum.

Ama kadınlar, Tanrım,
Öyle sevdim ki onları,
Gelecek sefer
Dünyaya
Kadın olarak gelirsem,
Eşcinsel olurum.

DİLEKÇE

Bekarlara ev vermiyorlar, doğru;
Evlilere kız vermedikleri de doğru,
Bu yüzden bir gün seni bırakırım ya,
Tütünü bırakmak gibi bir şey olur bu.


Kuşlar toplanmışlar göçüyorlar 
Keşke yalnız bunun için sevseydim seni.

8.10 VAPURU

Gömmeden önce biraz gezdirin beni


Ankara Ankara
Ey iyi kalpli üvey ana!


-Şair arkadaş,
 Bir derdin mi var
 Bir şeyler çıkarmak mı istiyorsun derdinden
 Ankara'ya gelmelisin.

Süreya, Cemal, "Sevda Sözleri", Yapı Kredi Yayınları, Şubat 2009, İstanbul

On Üç Günün Mektupları

Cemal Süreya bir açılışta Zuhal Tekkanat ile karşılaşır ve elini sıktıktan sonra, "Matmazel, ne kadar güzelsiniz! Benimle evlenir misiniz?" der. Şaşkınlıktan bir an duraksayan Zuhal hanım, "Kusura bakmayın beyefendi, ben öyle bir şey düşünürsem size sormam, buna kendim karar veririm." der. Yüzü düşen Cema Süreya, hiçbir şey söylemeden arkasını dönüp gider. [Kafkaokur Sayı 6]
Cemal Süreya, hastanede ameliyat olan eşinin odasına 13 gün boyunca gelir ve çekmeceye bir mektup bırakır. Vefatından sonra bu mektuplar kitaplaştırılır. Ek olarak daha öncesinde ve sonrasında yine eşine gönderdiği bazı mektuplar da eklenir. Mektupları okurken terkedilme korkusu yaşayan ve sevdasını kelimelere dökerek ispata çalışan birisi olduğunu düşünürsünüz. Ve yine o tertemiz sade Türkçesi. İşte o on üç mektuptan bazı kısımlar.
"Kahvenin önünden otomobiller geçiyor. Bir tane de at arabası. Seni düşününce o atı da seviyorum."
"Yaşayacağız.
Her şeyimi sana borçluyum. Sana rasladığım sıralar yıkıntılıydım. Sen onardın beni. Tuttun elimden kaldırdın. Ben de eklmek gibi öptüm alnıma koydum seni, kutsadım."
"Evin ev olduğunu, evin şu bir günlük sensizliğinde anladım. Memo da anladı. Anladık ki dünyada en büyük acı sensizliktir. N'olur, sensiz koma bizi."
"Seviyorum seni: biline."
"Sen ne güzel bir Elif doğurursun. Başına kurdeleler bağlarsın."
"Sevmek ne uzun kelime!"
"Dün görüşemedik. İki yüzyıl görüşememişiz gibi geldi bana. Ve üç yüzyıllık görestim seni."
"Şiir yaz. Şiirdir kişiyi kurtaran bu karanlık, bu yalnızlıkla, berbatlıklarla dolu evrende."

Süreya, Cemal, "On Üç Günün Mektupları", Yapı Kredi Yayınları, Şubat 2009, İstanbul

Yine daha fazlasını isteyenler için bir linki buraya bırakıyorum..

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Dostoyevski -İnsancıklar

Rainer Maria Rilke - Dua Saatleri Kitabı/Duino Ağıtları/Bütün Şiirlerinden Seçmeler/Malte Laurids Brigge'nin Notları + Cahit Zarifoğlu - Rilke'nin Romanında Motifler

Ahmet Erhan - Alacakaranlıktaki Ülke/Ölüm Nedeni Bilinmiyor/Ne Balık Ne De Kuş